زیر و بم روابط سیاسی ایران - بولیوی| استقبال آمریکای لاتین از سرمایه‌گذاری‌های ایران

10:39 - 12 آبان 1399
کد خبر: ۶۷۰۶۰۹
دسته بندی: سیاست
رئیس پیشین اداره دوم آمریکا وزارت امور خارجه کشورمان معتقد است مردم بومی بولیوی بسیار تلاش می‌کنند که یک زندگی مستقلی را پیش بگیرند و یکی از موفقیت‌های آقای مورالس نیز به همین علت بود. چون آقای مورالس با کشور‌های در حال توسعه روابط خیلی بهتری را آغاز کرده بود.
- اوو مورالس رئیس جمهور پیشین بولیوی که سال گذشته در نتیجه‌ یک کودتا با شیطنت آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها مجبور به استعفا شد و اکنون در تبعید به سر می‌برد، پس از پیروزی لوئیس آرسه نامزد مورد حمایت او در انتخابات ماه اکتبر سال جاری، به کشورش باز می‌گردد.

خبر‌ها حکایت از برنامه‌ریزی مورالس برای بازگشت به بولیوی دارد؛ چه به عنوان بخشی از دولت و چه به عنوان رئیس حزب حاکم، چه مورالس در رأس قدرت در بولیوی باشد و چه نباشد، پیروزی حزب تحت ریاستش در انتخابات ریاست‌جمهوری بولیوی نشان می‌دهد دولت این کشور به زودی به سیاست‌های دوران ریاست‌جمهوری مورالس بازخواهد گشت. آرسه اعلام کرده که گام اول وی در سیاست خارجی، برقراری مجدد روابط با ایران، ونزوئلا و کوبا خواهد بود.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز پیروزی حزبِ جنبش سوسیالیسم، تحت ریاست مورالس را به وی تبریک گفت و اظهار امیدواری کرد که جمهوری اسلامی ایران بتواند ارتباطات دیپلماتیک خوبی را مجدداً با بولیوی آغاز کند.
 

در همین راستا سید داود صالحی رئیس پیشین اداره دوم آمریکا وزارت امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با میزان،  اظهار داشت: تقریباً سال ۸۳ بود که بنده مدیر آمریکای لاتین در وزارت خارجه بودم و برای بسط و گسترش روابط ما با کشور‌های آمریکای لاتین از جمله بولیوی سفری به این کشور داشتم و در آنجا با معاون رئیس جمهور بولیوی ملاقات خوبی داشتم.

وی گفت: در این ملاقات‌ها از جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور بزرگی که در آمریکای لاتین اخیراً سرمایه‌گذاری خوبی کرده است و علاقمند به گسترش روابط با آمریکای لاتین است استقبال بسیاری شد.

دیپلماسی عمومی ایران در کشور‌های آمریکای لاتین
سفیر پیشین ایران در اسپانیا تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به پتانسیل‌های صنعتی، کشاورزی، پزشکی، اقتصادی، خدماتی و اجتماعی و تجربیاتی که در پیروزی انقلاب به دست آورد، از نظر دیپلماسی عمومی با مردم با بولیوی و آمریکای لاتین و حوزه کارائیب یعنی کشور‌هایی مثل کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه یک سرمایه‌گذاری خوبی را برای بسط همکاری‌های دو جانبه و چند جانبه با سازمان‌های منطقه آغاز کرده بود.

صالحی افزود: مردم بومی بولیوی بسیار تلاش می‌کنند که یک زندگی مستقلی را پیش بگیرند و یکی از موفقیت‌های آقای مورالس نیز به همین علت بود. چون آقای مورالس با کشور‌های در حال توسعه روابط خیلی بهتری را آغاز کرده بود و حتی تحولات اقتصادی خوبی را در سرزمین بولیوی به منصه ظهور رساند.

دکترین مونروئه زمینه ساز ایجاد دولت‌های مستقل آمریکای لاتین شد
وی عنوان کرد: کودتایی علیه آقای مورالس شد که آن هم با شیطنت‌های آمریکا و صهیونیست‌ها انجام گرفته بود و باعث تبعید وی از این کشور شد.

سفیر پیشین ایران در اسپانیا افزود: آقای جیمز مونروئه رئیس جمهور وقت آمریکا در آمریکای لاتین، دکترینی را مطرح کرد که بعد‌ها دکترین مونروئه لقب گرفت؛ دکترینی دال بر حیات خلوت بودن آمریکای لاتین برای آمریکای شمالی. این حیات خلوت و این دکترین جدید، موجب شد که زمینه برای دولت‌های جدید با تفکرات سیاسی متفاوت شکل بگیرد.

صالحی تصریح کرد: مونروئه به کشور‌های اروپایی اعلام کرد که بر اساس این دکترین مخالف استعمار یا دخالت قدرت‌های اروپایی در کشور‌های تازه استقلال یافته آمریکا است.

تلاش کشور‌های مختلف جهت حضور در آمریکای لاتین
وی بیان کرد: یک مدتی رقابتی بین کشور‌های تازه استقلال یافته و آمریکا بود که اروپایی‌ها هم در آن حضور داشتند و از طرفی روسیه و چین نیز اخیراً برای فعالیت در آمریکای لاتین حضور پیدا کردند.

سفیر پیشین ایران در کوبا گفت: آمریکای لاتین حدود یک پنجم از کشور‌های جهان را تشکیل می‌دهد و با توجه به اینکه آن‌ها عضو سازمان ملل نیز هستند و یک رأی در مسائل حقوق بشر و مسائل شورای امنیت و مجمع عمومی دارند، لذا با توجه به چرخشی بودن سازمان ملل، رابطه ما از بُعد سیاسی و اقتصادی با این کشور‌ها بسیار خوب است.

صالحی افزود: یکی از دلایلی که آمریکایی‌ها دلشان نمی‌خواهد کشور‌هایی مثل ما که از نظر تکنولوژی هایی، چون تکنولوژی‌های دفاعی، نظامی، اقتصادی، دانشگاهی، جلو هستیم با کشور‌های آمریکای لاتین ارتباط نزدیک‌تری داشته باشیم این است که ماهیت انقلاب اسلامی ماهیت بسیار مردم دار و صلح طلب است.

تاکید قانون اساسی به همکاری با کشور‌های آفریقایی و آمریکای لاتین
رییس پیشین اداره دوم آمریکای لاتین وزارت امور خارجه بیان کرد: در حقیقت ما بر خلاف اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها و کسانی که نزدیک با کشور‌هایی که با طمع استعماری جلو می‌روند، علاقه‌مند به این هستیم که روابط خود را با کشور‌های آمریکای لاتین بر اساس احترام متقابل و نیات صلح جویانه و کمک به مستضعفین جهان حفظ کنیم.

سفیر پیشین ایران در موزامبیک با بیان اینکه در قانون اساسی ما همکاری با کشور‌های مستضعف - کشور‌های آفریقایی و آمریکای لاتین - تاکید شده است، گفت: این موضوع مورد تاکید مقام معظم رهبری و امام خمینی (ره) نیز قرار گرفته و همواره بر تحکیم مناسبات ما با کشور‌های آمریکای لاتین، آفریقایی و به اصطلاح، پابرهنه‌ها تاکید می‌شود.

وی بیان کرد: کشور‌های آمریکای لاتین و بولیوی کشور‌هایی هستند که از نظر کشاورزی بعضی از گیاهان کمیاب را دارند و اکثر کارخانه‌های آمریکایی و شرکت‌های آمریکایی، مواد اولیه خود را از آن‌ها تهیه می‌کنند.

تلاش واشنگتن برای چپاول کشور‌های نفت خیز و مستقل آمریکای لاتین
صالحی افزود: آمریکایی‌ها نمی‌خواهند کشور‌های نفت خیزی، چون ونزوئلا و حکومت آقای چاوز و همچنین بعد از آن معاون ایشان که رئیس دولت قانونی ونزوئلا است و حکومت‌های مستقل هستند را از دست بدهند و تحریم‌هایی هم برای آن‌ها ایجاد کردند.

این دیپلمات پیشین کشورمان تصریح کرد: آمریکایی‌ها نمی‌خواهند این کشور‌ها مستقل شوند و می‌خواهند همواره آن‌ها را چپاول کنند.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها شرایطی را در ونزوئلا به وجود آورده اند که ونزوئلا نتواند بنزین مورد نیاز خود را تامین کند، حتی آمریکایی‌ها محموله کشتی‌هایی که از حوزه کاراییب بنزین برای کشور تازه استقلال یافته و انقلابی می‌برند همچون دزدان دریایی مصادره می‌کنند.

صالحی در پایان خاطرنشان کرد: باید بدانیم که مردم بولیوی و آمریکای لاتین، از جمله مردم ونزوئلا و کوبا از قدمت بیشتری نسبت به قدرت‌های شرق و غرب برخوردار بوده و همواره برای رسیدن به استقلال مبارزه کرده‌اند.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *